- De Duitse auto-industrie sputtert flink tegen bij de plannen van de Europese Commissie om onderzoek te doen naar oneerlijke subsidies voor Chinese elektrische auto’s die naar Europa worden geëxporteerd.
- Duitse autofabrikanten zien China als een belangrijke afzetmarkt en zijn bang voor tegenmaatregelen van China, als de Europese Unie ingrijpt.
- De Duitse minister van Verkeer Volker Wissing stelt zich op als spreekbuis van de Duitse auto-industrie.
- Lees ook: Dit staat er op het spel voor Europese automakers, als er een handelsoorlog met China uitbreekt rond elektrische auto’s: 4 grafieken
Ursula von der Leyen, de Duitse president van de Europese Commissie, verraste vriend en vijand medio september met de aankondiging dat Brussel onderzoek wil gaan doen naar mogelijk oneerlijke staatssteun voor Chinese auto’s die op de Europese markt worden verkocht.
Chinese autofabrikanten zijn bezig met een offensief om marktaandeel te winnen met elektrische auto’s in Europa, maar de Europese Commissie is er niet van overtuigd dat dat eerlijk gebeurt. De Duitse auto-industrie, die veel auto’s verkoopt in China, is echter beducht voor Chinese tegenmaatregelen.
Duitsland kan eronder gaan lijden als de Europese Unie extra importheffingen oplegt voor elektrische auto’s die in China zijn gemaakt. Zo’n protectionistische maatregel brengt het risico van vergelding met zich mee, waarschuwt de Duitse verkeersminister Volker Wissing in een interview met Bloomberg Television.
“De Duitse economie is afhankelijk van open markten. We moeten een gelijk speelveld garanderen, maar niet werken met subsidies of belastingen”, stelt Wissing.
Onderzoek Europese Commissie, ook naar Tesla's uit fabriek in Shanghai
De Europese Commissie kondigde vorige maand een onderzoek aan naar vermeende subsidies die de Chinese overheid heeft verstrekt aan Chinese fabrikanten van elektrische auto's zoals BYD.
De Europese Commissie wil, naast Chinese autofabrikanten, ook onderzoeken in hoeverre Tesla en Europese automakers oneerlijke subsidies ontvangen in de elektrische auto-industrie in China, zo gaf Eurocommissaris voor Handel, Valdis Dombrovskis, in september aan in een interview met de Britse zakenkrant Financial Times.
Het onderzoek kan ertoe leiden dat Brussel extra invoerrechten gaat opleggen.
Zo'n maatregel kan schadelijk zijn voor bedrijven als BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz, die China allemaal als belangrijkste interne markt beschouwen. Zo is de Mercedes S-Klasse de best verkopende luxeauto van het land.
Ola Källenius, topman van Mercedes-Benz, verzette zich onlangs tegen beschermende maatregelen. Open markten zijn volgens hem de sleutel tot gezonde concurrentie.